LIKESTRØMSMOTOR (DC-MOTOR)



Innledning

Likestrømsmotoren brukes i mange servosystemer. Sammenliknet med andre elektromotorer, er likestrømsmotoren enkel å modellere matematisk.

I denne simulatoren simuleres likestrømsmotoren Electro-Craft S-19-3AT, som er en ankerstyrt likestrømsmotor. Motorparametrene er angitt på simulatorens frontpanel.


Teori

I uttrykkene nedenfor brukes følgende størrelser: S er turtall (speed). va er ankerspenning. ia er ankerstrøm. Tf  er friksjonsmoment. TL er lastmoment. J er summen av treghetsmomentene for motoren og for lasten, dvs. J = Jmotor + Jlast. B er summen av dempekonstantene for motor og last. Laer ankerinduktans. Ra er ankermotstand. Ke er spenningskonstant. KT er momentkonstant.

Dynamisk (differensialliknings)modell

En matematisk modell av motoren kan finnes fra spenningsbalanse for ankerkretsen og momentbalanse for den mekaniske rotasjonen (litteraturreferanse):

Spenningsbalanse gir

(1) Ladia/dt = va - Raia - KeS

Momentbalanse gir

(2) JdS/dt = KTia - BS - Tf - TL

Transferfunksjonsmodell

Ved å Laplacetransformere modellen ovenfor vil vi finne følgende transferfunksjon fra spenning va til turtall S (speed):

(3) S(s)/va(s) = H(s) = K/[(s/w0) + 2z(s/w0) + 1]

der parametrene er som følger:

Forsterkning:

(4) K = Kt/(KtKe+BRa) [rpm/V]

Relativ dempningsfaktor:

(5) z = 0,5*(JRa+BLa)/[sqrt(JLa(KtKe+BRa))]

Udempet resonansfrekvens:

(6) w0 = sqrt[(KtKe+BRa)/(JLa)] [rad/s]

Statisk modell

Ved å sette de deriverte i (1) og (2) lik 0 og eliminere ia, får vi følgende statiske modell, der det forutsettes at alle variablene har konstante verdier:

(7) S = [Kt/(KtKe+BRa)]va - [Ra/(KtKe+BRa)](Tf + TL)


Oppgaver

  1. Anta at ankerspenningen er va 30 volt og at motorparametrene har verdier lik standardverdiene i simulatoren (standardverdiene fås fram med menyvalget Operate / Reinitialize All to Default på simulatorens frontpanel).
    1. Finn den statiske hastigheten (fra simulering).
    2. Beregn den statiske hastigheten fra den statiske modellen (7). Stemmer svaret med svaret i deloppgave 1a?
  2. Se likning (5). Hvordan endres den relative dempningsfaktoren og den udempede resonansfrekvensen når det totale treghetsmomentet J øker? Bekrefter simuleringer disse sammenhengene (kvalitativt)?
  3. Bekreft både fra modellen og simuleringer at treghetsmomentet ikke bestemmer det statiske turtallet.
  4. Bruk standardverdiene for motorparametrene.
    1. Hva er verdien av w0 (du kan lese den av på simulatorens frontpanel)?
    2. Generelt er responstiden (63%-stigetiden for sprangresponsen) for et 2. ordens system omtrent lik 1,5/w0 [sek]. Beregn ut fra dette motorens responstid. Hvordan stemmer denne responstiden med en simulert respons?

[KYBSIM] [TechTeach]


Oppdatert 16.8.04. Utviklet av Finn Haugen. E-postadresse: finn@techteach.no.