LOGIKK



Beskrivelse av systemet som simuleres

4 forskjellige enkle logiske systemer simuleres. Brukeren kan sette brytere i av- eller på-stilling (inngangssignal), og en lampe (utgangssignal) blir tennes eller slukkes avhengig av den logiske funksjonen mellom inngangene og utgangen.


Mål

Målet med simulatoren er å bli kjent med fundamentale logiske funksjoner.


Motivasjon

Logisk styring er sentralt i de fleste automatiseringssystemer. Eksempler:

  • Motoren skal stoppes når traverskrana har nådd endeposisjonen.
  • Lampa skal tennes når bryteren er slått på.
  • Ventilen skal lukkes når det spesifiserte nivået er nådd.

Dersom du skal lage et logisk styresystem må du beherske de fundamentale logiske funksjonene.


Oppgaver

Finn hvilken logisk funksjon hvert av de 4 forskjellige systemene realiserer.


[KYBSIM] [TechTeach]


Oppdatert 16.8.04. Utviklet av Finn Haugen. E-postadresse: finn@techteach.no.