Institutt for informatikk og matematiske fag

Kurs 860 IKT

Øving 6


Øvingsmomenter


Praktiske opplysninger

Ingen spesielle.


Oppgaver

  1. Lag et program etter følgende spesifikasjoner:
    • Programmet skal ha tre skjermbilder (eng.: forms).
    • På skjermbilde 1 skal det være to kommandoknapper: Den ene skal åpne skjermbilde 2 og den andre skal åpne skjermbilde 3.
    • Kommandoknappene skal være grafiske. På knapp 1 skal et norsk flagg vises. På knapp 2 skal et svensk flagg vises. (Finn flaggbilder selv, f.eks. ved å søke på Internett.) [Tips: Aktuelle egenskaper (properties) for kommandoknappen for å realisere dette er Style og Picture.]
    • Kommandoknappene skal plasseres inne i en ramme (rektangel). I ramma skal det også skal stå en vilkårlig tekst. Ramma lages vha. Shape-objektet (hentes fra verktøykassa).
    • Skjermbilde 2 skal (kun) ha det norske flagget som bakgrunnsbilde, mens skjermbilde 3 skal (kun) ha det svenske flagget som bakgrunnsbilde. (Flagg her!)

     

  2. Ta utgangspunkt i Lucky-programmet i less02, og modifiser det slik:
    • På skjermbildet skal antall kast (spill) og antall score vises.
    • På skjermbildet skal dessuten prosentvis score vises. Denne prosentverdien skal beregnes av en funksjon.

[Kursets hjemmeside] [Framdriftsplanen]
Oppdatert 1.10.01 av Finn Haugen (e-post: Finn.Haugen@hit.no)