TURTALLSSERVO
Innledning
Likestrømsmotoren brukes i mange servosystemer. Sammenliknet med andre
elektromotorer, er likestrømsmotoren enkel å modellere matematisk. I denne simulatoren simuleres
et turtallsreguleringssystem - turtallsservo - der motoren er likestrømsmotoren Electro-Craft
S-19-3AT, som er en ankerstyrt likestrømsmotor.
En matematisk modell av motoren er gjengitt
her. Turtallet måles med et tachometer.
Tachometerforsterkningen (-konstanten) og de andre motorparametrene kan justeres på simulatorens
frontpanel. Obs: Simulatoren skal ha
tachometerforsterkning lik 14 V/krpm, ikke 0,134 V/krpm som nå er angitt
på den eksisterende simulatorens frontpanel.
Oppgaver
I oppgavene nedenfor (med mindre annet er opplyst) skal utgangspunktet være at prosessen befinner seg i det normale eller
nominelle arbeidspunkt, som er
- Turtall S (speed) lik 1000 rpm (revolutions per minute), som altså er
turtallsreferansen.
- Lastmoment TL lik 0.
Verdiene av motorparametrene er som vist her
(parametrene kan justeres via simulatorens frontpanel).
Med mindre annet oppgis, skal oppgavene utføres mens simulatoren
kjører.
- Styring med konstant pådrag. Sett regulatoren i manuell modus.
- Finn det nominelle pådraget u0 eksperimentelt som bringer
prosessen til det nominelle arbeidspunktet.
- Endre lastmomentet (forstyrrelsen) fra 0 til 5 Nm. Hvor stort blir
det stasjonære reguleringsavviket?
- Innstilling av en PID-regulator:
I de etterfølgende oppgavene skal motorens turtall reguleres med en
PID-regulator (med mindre annet angis). Still inn regulatoren vha. Ziegler-Nichols'
lukket-sløyfe-metode.
Dersom du ikke har utført oppgave 2, kan du i de etterfølgende
oppgavene bruke disse PID-parametrene:
Kp = 0,4, Ti = 0,005 sek, Td = 0,001 sek
- Statiske følge- og
kompenseringsegenskaper: La først lastmomentet være null
og referansen 1000 rpm.
- Hvor stort blir det stasjonære reguleringsavviket? Sett
så på et sprang i referansen til fra 1000 til 1500 rpm. Hvor stort blir det stasjonære
reguleringsavviket?
- Sett så på et sprang i lastmomentet fra 0 til 5 Nm. Hvor stort blir
det stasjonære
reguleringsavviket? Er dette en forbedring i forhold til deloppgave 1b?
- Følging av rampe i
referansen: La lastmomentet være konstant. Sørg for at
referansen er rampeformet med stigningstall 1000 rpm/s. Hvor stort blir
det stasjonære reguleringsavviket (som avlest på simulatorens
frontpanel)?
- Regulering med P-regulator:
- Finn en brukbar verdi for regulatorforsterkningen.
- Blir de statiske følge- og kompenseringsegenskapene perfekte med
P-regulator? (Simuler!)
- Reguleringssystemets
stabilitet ved parameterendringer:
Referansen kan være 1000 rpm og lastmomentet 0 Nm. Undersøk hva som
skjer med reguleringssystemets stabilitet ved parameterendringene
angitt nedenfor. I hver deloppgave/eksperiment kan du eksitere
reguleringssystemet med et lite sprang i referansen. Eksperimentene
skal gjennomføres uavhengig av hverandre, dvs. at parameterverdiene
skal stilles tilbake til forhåndsverdiene når eksperimentet er
gjennomført.
- Regulatorforsterkningen økes
(mye).
- Integraltiden reduseres (mye).
- Derivattiden økes (mye).
- Lastens treghetsmoment økes (mye) og (deretter) reduseres (mye).
-
Tachometerforsterkningen (måleforsterkningen) økes (mye).
[KYBSIM] [TechTeach]
Oppdatert 7.2.05.
Utviklet av
Finn Haugen. E-postadresse: finn@techteach.no. |