| 
                     TURTALLSSERVO
       
      
             Innledning
      Likestrømsmotoren brukes i mange servosystemer. Sammenliknet med andre 
      elektromotorer, er likestrømsmotoren enkel å modellere matematisk. I denne simulatoren simuleres 
      et turtallsreguleringssystem - turtallsservo - der motoren er likestrømsmotoren Electro-Craft 
      S-19-3AT, som er en ankerstyrt likestrømsmotor. 
      En matematisk modell av motoren er gjengitt
      her. Turtallet måles med et tachometer. 
      Tachometerforsterkningen (-konstanten) og de andre motorparametrene kan justeres på simulatorens 
      frontpanel. Obs: Simulatoren skal ha 
      tachometerforsterkning lik 14 V/krpm, ikke 0,134 V/krpm som nå er angitt 
      på den eksisterende simulatorens frontpanel. 
       
      Oppgaver
      I oppgavene nedenfor (med mindre annet er opplyst) skal utgangspunktet være at prosessen befinner seg i det normale eller
      nominelle arbeidspunkt, som er 
      
        -  Turtall S (speed) lik 1000 rpm (revolutions per minute), som altså er 
        turtallsreferansen.
 
        - Lastmoment TL lik 0.
 
       
       Verdiene av motorparametrene er som vist her 
      (parametrene kan justeres via simulatorens frontpanel). 
       Med mindre annet oppgis, skal oppgavene utføres mens simulatoren 
      kjører. 
      
        - Styring med konstant pådrag. Sett regulatoren i manuell modus.
        - Finn det nominelle pådraget u0 eksperimentelt som bringer 
        prosessen til det nominelle arbeidspunktet.
 
        - Endre lastmomentet (forstyrrelsen) fra  0 til  5 Nm. Hvor stort blir 
        det stasjonære reguleringsavviket?
 
       
           
        - Innstilling av en PID-regulator: 
        I de etterfølgende oppgavene skal motorens turtall reguleres med en 
        PID-regulator (med mindre annet angis). Still inn regulatoren vha. Ziegler-Nichols'
              lukket-sløyfe-metode.
 
               
               
              Dersom du ikke har utført oppgave 2, kan du i de etterfølgende 
              oppgavene bruke disse PID-parametrene: 
              Kp = 0,4, Ti = 0,005 sek, Td = 0,001 sek 
                 - Statiske følge- og 
        kompenseringsegenskaper: La først lastmomentet være null 
        og referansen 1000 rpm.
        - Hvor stort blir det stasjonære reguleringsavviket? Sett 
        så på et sprang i referansen til fra 1000 til 1500 rpm. Hvor stort blir det stasjonære 
        reguleringsavviket?
 
           
        - Sett så på et sprang i lastmomentet fra 0 til 5 Nm. Hvor stort blir 
        det stasjonære 
        reguleringsavviket? Er dette en forbedring i forhold til deloppgave 1b?
 
       
           - Følging av rampe i 
        referansen: La lastmomentet være konstant. Sørg for at 
        referansen er rampeformet med stigningstall 1000 rpm/s. Hvor stort blir 
        det stasjonære reguleringsavviket (som avlest på simulatorens 
        frontpanel)?
   
        - Regulering med P-regulator:
        - Finn en brukbar verdi for regulatorforsterkningen.
 
        - Blir de statiske følge- og kompenseringsegenskapene perfekte med 
        P-regulator? (Simuler!)
 
       
        
           
            
        - Reguleringssystemets
          stabilitet ved parameterendringer: 
        Referansen kan være 1000 rpm og lastmomentet 0 Nm. Undersøk hva som
          skjer med reguleringssystemets stabilitet ved parameterendringene
          angitt nedenfor. I hver deloppgave/eksperiment kan du eksitere
          reguleringssystemet med et lite sprang i referansen. Eksperimentene
          skal gjennomføres uavhengig av hverandre, dvs. at parameterverdiene
          skal stilles tilbake til forhåndsverdiene når eksperimentet er
          gjennomført.
          
            - Regulatorforsterkningen økes
              (mye).
 - Integraltiden reduseres (mye).
 - Derivattiden økes (mye).
 
            - Lastens treghetsmoment økes (mye) og (deretter) reduseres (mye).
 - 
            Tachometerforsterkningen (måleforsterkningen) økes (mye).
 
           
           
       
 
      [KYBSIM] [TechTeach] 
 
      Oppdatert 7.2.05.
 Utviklet av
      Finn Haugen. E-postadresse: finn@techteach.no.      |