Høgskolen i Buskerud: Fag SESM3400 Styring av mekatroniske systemer

Semesteroppgave:

Turtallsregulering med LabVIEW og USB-6009

Hva oppgaven går ut på

I denne øvingen skal dere lage et turtallsreguleringssystem for en likestrømsmotor vha. LabVIEW og USB-6009. Dere skal bruke en innebygd PID-regulator i LabVIEW.

Utstyr

Oppgaver

  1. Kople opp et turtallsreguleringssystem med motoren, USB-6009 og LabVIEW. Bruk PID Advanced-funksjonensom fins på funksjonspaletten, jf. Guidelines to PID Control with LabVIEW. Tidsskrittet kan settes lik 0.05s. Turtallsreferansen og turtallsmålingen skal plottes i samme diagram (chart). Pådraget skal plottes i et eget diagram. Bruk for enkelhets skyld volt som enhet for referansen og målingen. Pådragområdet (Output Range-inngangen på PID-blokken) skal være [0V, 5V]. Følgende innganger på PID Advanced-blokken kan ha standardverdier (dvs. at det ikke er nødvendig å kople noen bestemt verdi til dem): Setpoint Range. Beta. Linearity. dt (sampling time). Reguleringssystemer skal inneholde et målefilter, jf. Guidelines to PID Control with LabVIEW.

     

  2. Referansen skal være 2,5 volt. Sørg for at PID-regulatoren er en P-regulator (start med å sette Kp=0).
    1. Bring prosessen til arbeidspunktet med regulatoren i manuell modus.
    2. Still inn P-regulatoren slik at reguleringssystemets stabilitet blir tilfredsstillende.
    3. Hvor stort blir reguleringsavviket dersom du øker referansen til 4 V?
    4. Sett referansen tilbake til 2,5 volt. Hva skjer med reguleringsavviket dersom du bremser motoren jevnt med hånda?

     

  3. Erstatt P-regulatoren med en PI-regulator, som dere så stiller inn. Hva blir nå reguleringsavviket ved økning av referansen til 4 V, og ved jevn bremsing med hånda?

     

  4. Hva skjer med reguleringssystemets stabilitet dersom
    1. regulatorforsterkningen øker?
    2. integraltiden reduseres?
    3. reguleringssystemets samplingsintervall økes?
    4. regulatorforsterkningen endres fra positiv (såkalt reversvirkning i regulatoren) til negativ (direktevirkning)?

Oppdatert 24.10.06 av Finn Haugen, lærer. E-postadresse: finn@techteach.no.